Συνέντευξη με την ζωγράφο Ντιάνα Ζερβάκη [TOC-hub εικαστικά]

Στο πλαίσιο της δράσης TOC-hub – κυψέλη νέων καλλιτεχνών γνωρίζουμε την
Ντιάνα Ζερβάκη, ζωγράφο

Ποια είναι η αγαπημένη σου περίοδος στην ιστορία της Τέχνης και γιατί;
Θα επιλέξω τον 20ο αιώνα. Μοναδικός στην Ιστορία της Τέχνης. Οι καλλιτέχνες για 1η φορά είναι ανεξάρτητοι, αποδεσμευμένοι από βασιλείς και άρχουσα τάξη, από συμβάσεις και κατεστημένα, από ‘’πρέπει’’, κανόνες και περιορισμούς. Τα όρια διαλύονται και βρίσκονται ελεύθεροι να εξερευνήσουν, να αναδομήσουν, να δημιουργήσουν νέες φόρμες, νέους εκφραστικούς κόσμους. Παρά τη φρίκη των 2 καταστροφικών πολέμων, ο 20ος αιώνας είναι μία περίοδος που απογειώνεται πολύχρωμα και λάμπει από ελπίδα, ενθουσιασμό, ελευθερία έκφρασης και πνευματικότητα.

Αγαπημένος καλλιτέχνης που θαυμάζεις;
Πραγματικά δύσκολο να επιλέξω έναν. Θα αναφέρω τον Paul Klee για την εκπληκτικής ομορφιάς δουλειά του, το απαστράπτον πνεύμα, τη διαυγή, δυνατή και καθαρή σκέψη, τη συγκρότηση και τη συνέπεια που τον κατείχαν ως καλλιτέχνη αλλά και ως άνθρωπο. Επίσης υπεραγαπούσε τις γάτες.

Τι θαυμάζεις περισσότερο στους ανθρώπους;
Το πανέμορφο, άπειρο και μαγικό πνεύμα που δυνητικά έχουν και δύνανται να ξεδιπλώσουν.

Τι σε απωθεί περισσότερο στους ανθρώπους;
Η αγένεια και η ανοησία.

Ξεχωρίζεις κάποιο από τα έργα σου και αν ναι γιατί;
Ξεχωρίζω το πορτραίτο της Ε.Κ. ως ένα από τα καλύτερα έργα στην μέχρι τώρα ζωγραφική μου πορεία καθώς και ένα σχέδιο που πραγματοποίησα στο Γυμνάσιο, λόγω της πεντακάθαρα ελεύθερης φαντασίας που το χαρακτηρίζει.

Ποια θέματα σε εμπνέουν;
Εδώ και χρόνια ζωγραφίζω πορτραίτα. Είναι εκπληκτικό και θυελλώδες το ταξίδι που ένα πορτραίτο προσφέρει στο δημιουργό του. Πρόκειται για ένα ταξίδι προς την αυτογνωσία. Όταν αναζητώ κάτι πιο ήσυχο και ταχτοποιημένο, φτιάχνω νεκρές φύσεις.

Χρησιμοποιείς κάποια συγκεκριμένη τεχνική στα έργα σου;
Τα έργα μου είναι παραστατικά αλλά όχι ρεαλιστικά. Θεωρώ πως είναι πλησιέστερα στον Εξπρεσιονισμό, με τη διευρυμένη έννοια που τα κινήματα της Τέχνης έχουν πλέον αποκτήσει. Η τεχνική που θα χρησιμοποιήσω έχει να κάνει με το μέσο/υλικό που εκάστοτε επιλέγω.

Αν δεν ήσουν εικαστικός, ποια άλλη τέχνη θα σε ενδιέφερε να εξερευνήσεις;
Υπεραγαπώ τη Μουσική, αλλά ως δημιουργός θα επέλεγα το γράψιμο, συνεπώς την Τέχνη της Λογοτεχνίας.

Αν δε ζούσες στην Ελλάδα σε ποια άλλη χώρα θα ήθελες να ζεις και να δημιουργείς και γιατί;
Μία δεκαετία νωρίτερα θα επέλεγα το Βερολίνο ως κέντρο της ευρωπαϊκής contemporary Τέχνης και τόπο δημιουργίας των νέων ανθρώπων. Σήμερα δεν είμαι πλέον σίγουρη. Πιθανότατα να επέλεγα κάποια απομονωμένη περιοχή της εκπληκτικής άγριας φύσης της Νέας Ζηλανδίας.

Πώς θα περιέγραφες τον εαυτό σου με τρεις λέξεις;
Θα προτιμήσω να επιλέξω τρία ‘’πράγματα’’ ως αντιπροσωπευτικά εαυτού: Γάτες, Βιβλία, Χρώμα.

Ποιο είναι το πιο τρελό επαγγελματικό ή προσωπικό σου όνειρο;
Στη σύγχρονη ελλαδική πραγματικότητα το πιο τρελό μου επαγγελματικό όνειρο είναι το να μπορούσα να κερδίζω τα προς το ζην, αποκλειστικά μέσω της ζωγραφικής μου.

Ποια πιστεύεις ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στον καλλιτεχνικό χώρο αυτήν την περίοδο;
Η διατήρηση της απαιτούμενης ψυχικής και πνευματικής συγκρότησης, απαραίτητες προϋποθέσεις για την καλλιτεχνική δημιουργία και η υπεράσπιση και διαφύλαξη της ελευθερίας καλλιτεχνικής έκφρασης.

Πώς βιώνεις και πώς «μεταβολίζεις» τη συνθήκη της πανδημίας και των lockdown προσωπικά και καλλιτεχνικά;
Πιστεύω ότι το αντίκτυπο και οι επιδράσεις της πανδημίας και του lockdown είναι διαδικασίες ακόμη έντονα ενεργές και εξελισσόμενες. Συνεπώς θα ζητούσα να μου ξαναθέσετε την ερώτηση σε 24-36 μήνες!

Αν το 2020 ήταν πίνακας ή γλυπτό, ποιο θα ήταν αυτό και γιατί;
Δύσκολη ερώτηση η οποία με προβλημάτισε. Θα παραμείνω στο χώρο της ζωγραφικής, ως ζωγράφος και, ας μου συγχωρεθεί, θα αναφέρω τρείς πίνακες: Η μία επιλογή είναι το ‘’Μαύρο Τετράγωνο’’ του Kazimir Malevich, όχι λόγω της πνευματικότητας και του μυστικισμού του, άλλα λόγω της ρηξικέλευθης πλευράς του και της ιδιότητας του να αφήνει τον θεατή έκθαμβο και κατάπληκτο. Σε πολιτική διάσταση θα αναφέρω το ‘’The Skat Players’’ του Otto Dix-τα συμπεράσματα δικά σας. Στα πλαίσια μίας συναισθηματικής προσέγγισης διαλέγω την ‘’Αυτοπροσωπογραφία στην Ηλικία των 63’’ του Rembrandt-δεν έχω κάτι να προσθέσω πάνω στο έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη, η εικόνα μιλάει από μόνη της.

Τι σου δίνει ελπίδα;
Η Αλκυόνη και η Ιφιγένεια.

Αν ήσουν υπερηρωίδα ποια θα ήθελες να είναι η δύναμή σου;
Κλασικό παιδικό δίλημμα! Τόσες δεκαετίες και ακόμη δεν έχω καταλήξει. Διίσταμαι ανάμεσα στο να πετάω και να είμαι αόρατη. (-μπορώ να έχω και τα δύο;;;)

Ποια πιστεύεις ότι είναι η χειρότερη μορφή δυστυχίας;
Η απουσία δημιουργικότητας και αγάπης. Και κυρίως, μία ζωή χωρίς γάτες.

Τι χρώμα έχει η αγάπη;
Κόκκινο και μαύρο.

Τι ρόλο νομίζεις πως πρέπει να διαδραματίζει ο καλλιτέχνης κοινωνικά;
Κατά τη γνώμη μου ο καλλιτέχνης ως κοινωνικό ον οφείλει να λειτουργεί ως φάρος των Ουμανιστικών αρχών σε κάθε επίπεδο. Θα αναφέρω τη διαύγεια, τη δημιουργικότητα, τον ανθρωπισμό, την πνευματικότητα, την κατανόηση και την ενσυναίσθηση, τη συλλογική στάση και δράση, το σεβασμό έναντι της ζωής, την ελευθερία πνεύματος και σκέψης.

Μια ευχή για το 2021;
Ψυχραιμία, δημιουργία, χιούμορ και ελευθερία, ελευθερία, ελευθερία, ελευθερία, ελευθερία…

ΝΤΙΑΝΑ ΖΕΡΒΑΚΗ – bio

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, από όπου αποφοίτησε το 2008 με κατεύθυνση “Ζωγραφική” και τίτλο ‘’Integrated Master’’ από το Β’ Εργαστήριο Ζωγραφικής με καθηγητή τον Πρύτανη Μπότσογλου Χρόνη και βαθμό πτυχίου άριστα ( 29/30 ). Ολοκλήρωσε τα ειδικά μαθήματα Παιδαγωγικής και Διδασκαλίας της Τέχνης με άριστα και επιπλέον σπούδασε Σκηνογραφία και Ψηφιδωτό με καθηγητές τους Γιώργο Ζιάκα και Δάφνη Αγγελίδου αντίστοιχα. Από το 1999 έως το 2006 σπούδασε Χαρακτική στο Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών με τον Pino Pandolfini, ενώ το 2009 άρχισε 2ο πτυχίο στην Χαρακτική με καθηγητές τους Αρφαρά Μιχάλη και Γουρζή Γιάννη. Το 2019 ολοκλήρωσε το τριετές Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του ΕΑΠ “Γραφικές Τέχνες – Πολυμέσα”. Πραγματοποίησε ΔΕ με θέμα: “Ειδικές Εργασίες Περατώσεων στις Γραφικές Τέχνες. Σύγχρονες Τάσεις και Εξελίξεις” με καθηγητή τον Δρ. Πολίτη Αναστάσιο και βαθμό Άριστα (9.5/10). Από το 2008 είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Έχει πραγματοποιήσει 2 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε 26 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Καναδά και Ιταλία, μεταξύ των οποίων στην έκθεση του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών “Η ιστορία ενός εργαστηρίου” στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων (2008), στην έκθεση “Έλληνες Καλλιτέχνες για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα” του ΚΕΠΑΔ στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (2012), στην έκθεση “Παίζοντας με Παραμύθια” στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (2014), στην έκθεση “Risk”, στα πλαίσια του τρίτου διεθνούς εικαστικού φεστιβάλ Πάτρας: “RE-culture 3”, με την συλλογή του Σωτήρη Φέλιου (2014), στην έκθεση “Προσφυγικό & Μεταναστευτικό” του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (2016). Έχει συμμετάσχει σε πολλαπλά εκπαιδευτικά σεμινάρια πάνω στις Εικαστικές Τέχνες και τη Διδασκαλία των Εικαστικών Μαθημάτων, ενώ το 2018 συμμετείχε ως ομιλήτρια στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο & 2ο Θερινό Εργαστήριο Γραφικών Τεχνών στα Ιωάννινα. Κατέχει την Πιστοποίηση Adobe Certified Associate in Visual Communication Using Adobe Photoshop CS6 και από το 2000 εργάζεται και ως γραφίστρια, έχοντας πραγματοποιήσει εικονογραφήσεις και εξώφυλλα για βιβλία και περιοδικά, πλήθος αφισών, έντυπου υλικού και flyers για διαφημιστικές εταιρείες, εικαστικές εκθέσεις, Δήμους και άλλους φορείς.

Από το 2011 έως σήμερα διδάσκει ως καθηγήτρια Εικαστικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και έχει διδάξει ως καθηγήτρια Εικαστικών, Σχεδίου Ειδικότητας, Γραμμικού Σχεδίου, Χρωματολογίας και Κουκλοθεάτρου σε Δημόσια ΙΕΚ. Παράλληλα έχει πραγματοποιήσει πολλά μαθήματα ζωγραφικής για παιδιά και ενήλικες και εικαστικές δράσεις σε συνεργασία με Δήμους και φορείς όπως η WWF και η Avaaz. Το 2018 άνοιξε το Εικαστικό Εργαστήριο “The Art Universe” στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, το οποίο λειτουργεί ως καλλιτεχνικό εργαστήριο και πολυχώρος μαθημάτων ζωγραφικής, χαρακτικής, ψηφιδωτού και διαλέξεων πάνω στην Ιστορία της Τέχνης. Έχει επίσης εργασθεί ως dj και ραδιοφωνικός παραγωγός για πολλά χρόνια, ενώ αγαπάει τα
ταξίδια, τα βιβλία και τις γάτες.

CONTACT DETAILS
dianazervaki@gmail.com και dianazer@yahoo.gr

-Η συνέντευξη δόθηκε στην παραγωγό του TOC-Radio Κατερίνα Κέντρου και στην εκπομπή Birdland, στο πλαίσιο της νέας δράσης TOC-hub, βήμα έκφρασης για νέους καλλιτέχνες-